Ati batut palma, dar cum ii faci sa ramana? 5 strategii care te ajuta sa construiesti cultura companiei
Succesul unei companii se masoara si in nivelul fericirii angajatilor. Cu cat acestia vin cu mai multa placere la munca, cu atat isi indeplinesc mai usor si mai temeinic indatoririle. Angajatii fericiti si pusi pe treaba pot face diferenta intre companii rivale care vand produse similare. Si cine nu-si doreste angajati fericiti?
O astfel de companie se construieste in timp si cu eforturi sustinute in special din partea managementului, in directia construirii unei culturi organizationale care pretuieste angajatul si ii permite sa se dezvolte.
Sunt insa si strategii care se pot aplica la orice nivel intr-o companie, usor si rapid, si cu rezultate vizibile. Iata cinci masuri aparent mici, care pot duce la schimbari mari. Si la multe fete zambitoare in birou.
- Angajatii trebuie sa simta ca sunt apreciati
Cand angajatii se simt apreciati, isi fac mai temeinic munca si se simt mai impliniti la sfarsitul zilei. Daca li se arata cat de valorosi sunt pentru companie, ei simt ca participa la ceva important, ca au gasit sensul muncii lor si ca nu sunt o simpla rotita intr-o masinarie.
Nu e neaparat nevoie de discursuri si intalniri in sala de sedinta. Un zambet, o apreciere, un pic de conversatie pe marginea unei realizari, toate acestea pot sparge zidul dintre management si angajati. Compania creste frumos si sanatos cu oameni care sunt apreciati pentru eforturile lor. Mai mult, angajatii se auto-motiveaza daca stiu ca cineva observa munca lor si o apreciaza la adevarata valoare.
- Asculta si pune in practica
Este posibil ca beneficiile pe care le pregatesti pentru angajati sa nu fie tocmai cele la care se asteptau ei. Oricat ar parea de contraintuitiv, este posibil ca unii sa prefere mai mult timp cu familia si cei dragi, in detrimentul unor bani in plus.
Daca, spre exemplu, primesc mai multi bani pentru orice vanzare ce depaseste targetul, vor fi cu adevarat fericiti? Desigur, banii in plus nu prisosesc nimanui si vor fi o completare binevenita la bugetul fiecarei familii. Dar nu cumva ar fi mai satisfacuti daca ar putea petrece ceva mai mult timp cu familia?
Revenind la primul punct, in asemenea situatii merita sa vorbesti direct cu angajatii pentru a le permite acestora sa decida singuri. Asa vor simti ca parerea lor conteaza.
- Cafea buna si discutii la dozatorul de apa
Pentru companiile aflate in plina expansiune, una din cele mai mari dificultati este sa depaseasca zidurile imaginare care se ridica intre echipe. Cu toate ca se afla in spatii deschise, departamentele ajung sa para entitati separate. Din acest motiv, cultura organizationala trebuie sa incurajeze pauzele de cafea si asa-zisele “water cooler talks”, acele ragazuri informale cand angajatii profita de cinci minute libere pentru a schimba cateva vorbe.
Studiile arata ca pentru 79% dintre angajati pauzele de cafea cresc spiritul de echipa si incurajeaza productivitatea. Angajatii care discuta si in afara sarcinilor de serviciu colaboreaza mai bine si asta se vede in calitatea muncii lor si in experienta consumatorilor. Cea mai rapida cale de a-i face sa vorbeasca este sa le dai o cafea buna si sa incurajezi discutiile marunte de langa dozatorul de apa.
- Creeaza un mediu de lucru placut
Daca angajatii petrec aproape toata ziua la munca, nu ar fi normal sa aiba un loc de munca unde sa se poata simti fericiti?
De cele mai multe ori nu exista nici spatiu nici buget pentru o masa de ping pong sau piscina, dar asta nu inseamna ca spatiul de birouri nu poate fi prietenos. Gustari gratuite, o zi in care toata lumea poate sa incalce codul vestimentar si sa se imbrace cum pofteste, un birou cu board games unde angajatii sa se stranga, toate acestea sunt accesibile.
Oamenii pot fi incurajati sa-si personalizeze birourile sau sa participe intr-un concurs de decoratiuni traznite. Incurajarea creativitatii la birou detensioneaza mediul de lucru si pune oamenii in contact direct unii cu altii. In scurt timp, atmosfera prieteneasca se va rasfrange asupra proiectelor comune.
- Voluntariat in echipa
Voluntariatul uneste la un nivel mai intim decat multe alte activitati. Voluntariatul pentru o cauza buna, atunci cand participa toata echipa, sau compania, strange legaturile intre oameni. Este si o buna ocazie de a cunoaste alti oameni si alte companii, si de promovare a propriei companii.
Cauzele bune au mereu nevoie de sprijin, iar managerii pot sa dea dovada de intelegere cu angajatii care doresc sa participe la acestea, daca se intampla sa fie in timpul programului. Mai mult, participarea in echipa e un bun prilej de a stabili care sunt valorile companiei, de a lua parte la o competitie colegiala si de a face miscare. Toate acestea sunt beneficii pentru o companie care doreste sa-si tina angajatii fericiti si motivati.