Bucuresti, Romania

5 trenduri la locul de muncă 2024: AI, quiet hiring și beneficii pentru well-being

Piața forței de muncă s-a schimbat într-un ritm accelerat în ultimii ani și nu dă semne de încetinire. De la munca la distanță la importanța beneficiilor de birou, angajatorii își reevaluează oferta pentru a atrage și a reține talentele de top.

Analizăm câteva dintre tendințele din 2024 pentru a ajuta liderii și afacerile să ia decizii mai bune și să fie la curent cu așteptările de pe piață, dar și pentru a-i sprijini în crearea unor medii de lucru mai atractive și satisfăcătoare.

 

Munca la distanță/hibridă devine norma

Un studiu SCIKEY din 2022 arată că 82% dintre respondeți preferă munca de acasă. Deși s-a încercat întoarcerea la birou în masă – unele business-uri încercând impunerea lui sub amenințarea repercusiunilor – realitatea este că munca de la distanță sau hibridă a devenit norma și angajatorii trebuie să se adapteze.

Munca la distanță oferă angajaților o mai mare flexibilitate, reducerea timpului de navetă și un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală. Angajatorii adoptă din ce în ce mai mult modele de lucru hibride, oferindu-le angajaților opțiunea de a lucra de acasă sau de a veni la birou după nevoie.

Această schimbare a determinat organizațiile să-și revizuiască strategiile de implicare a angajaților și să-și regândească beneficiile oferite, astfel încât să motiveze echipele să se întoarcă la birou măcar parțial.

 

AI este adoptat în tot mai mult domenii

Inteligența artificială și-a intrat în drepturi în ultimii ani, după decade de cercetări și acces limitat al publicului la algoritmii AI. Acum, orice business are la dispoziție zeci de tool-uri care permin automatizarea task-urilor.

Un raport McKinsey din 2023 estimează că cel puțin 12 milioane de angajați din SUA vor fi nevoiți să se reorienteze profesional din cauza evoluției AI până în 2030, cei mai afectați fiind personalul administrativ, casierii și vânzătorii din retail. Ne putem aștepta la un trend similar la nivel global.

În acest context, vor apărea meserii noi sau unele vechi vor fi adaptate. De exemplu, unele persoane s-ar putea specializa în scrierea de prompt-uri pentru a obține cele mai bune rezultate de la tool-urile AI.

Angajatorii au interesul să eficientizeze cât mai mult procesul de muncă, însă nu trebuie să uite în acest proces de bunăstarea angajaților. Oferă traininguri pentru utilizarea tool-urilor și cursuri de dezoltare de noi skill-uri, fă un plan prin care să explici echipei schimbările și impactul treptat asupra muncii și fii pregătit să răspunzi întrebărilor care vor apărea inevitabil.

 

Diversitatea și incluziunea la locul de muncă nu mai sunt opționale

Giganții tech și corporațiile au politici de diversitate și incluziune de ani de zile, iar restul business-urilor nu mai pot spune pas. Schimbarea nu vine doar prin reglementări la nivel național și internațional, ci și ca presiune din partea angajaților și clienților care își doresc să aibă de-a face cu branduri cu valori puternice și practici corecte din toate punctele de vedere.

Un raport Glassdoor din 2023 o arată clar: 72% dintre angajații din grupa de vârstă 18-34 de ani ar refuza un job sau ar lua în considerare demisia dacă organizația sau managerul nu ar sprijini acțiunile de diversitate și incluziune.

Dacă încă nu ai luat în calcul astfel de politici sau dacă nu ești sigur cât de eficiente sunt, o discuție în companie pe această temă este oportună. Înțelege unde te afli la nivel administrativ, ce percepții au angajații cu privire la diversitate și incluziune și ce măsuri sunt necesare pentru a te alinia practicilor globale.

 

Quiet hiring

Probabil ai auzit de quiet quitting, prin care angajații aleg să facă doar strictul necesar și să-și prioritizeze sănătatea și bunăstarea. În 2024, îi ia locul quiet hiring, trend care se referă la practica unor companii de a acoperi o parte dintre nevoile de angajare fără să recruteze oameni noi. Cum fac asta? Prin promovarea celor din companie în roluri noi, cu mai multe responsabilități, sau prin colaborarea cu freelanceri care acoperă temporar anumite skill-uri.

În condițiile de instabilitate economică la nivel global și de reducere a cheltuielilor, această tendință este de înțeles, însă angajatorii trebuie să fie atenți să nu pună o povară prea mare pe echipe, să nu îmbrace un workload excesiv într-o aparență de oportunitate și să nu sacrifice bunăstarea pentru un buget redus.

 

O abordare holistică a bunăstării angajaților

În contextul pandemiei COVID-19 și al efectelor ei asupra sănătății mentale generale, angajatorii au depus eforturi pentru a sprijini un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală și pentru a crea un mediu de lucru pozitiv.

Raportul Glassdoor citat mai sus arată și că 90% dintre angajați spun că este important să se simtă bine la locul de muncă, dar că doar jumătate dintre organizații se implică activ în îmbunătățirea bunăstării la birou.

Remunerația contează, desigur, însă sunt multe alte aspecte care te ajută să ai angajați mulțumiți:

  • Alinierea muncii la un scop mai mare, care are un impact pozitiv în societate. Asigură-te că angajații înțeleg obiectivele generale de business și impactul acestora în lume. De asemenea, trebuie să le fie clar cum pot susține acele obiective prin task-urile zilnice.
  • Creare unei culturi deschise, oneste și transparente. Liderii trebuie să fie un exemplu de comunicare sinceră, care să încurajeze și angajații să pună întrebări și să se exprime fără frica de repercusiuni. Astfel, eviți crearea de frustrări, zvonuri și colaborarea ineficientă.
  • Optimizarea spațiului de muncă pentru colaborare, productivitate și relaxare. Nu subestima importanța sentimentului pe care îl au angajații când vin la birou. Chiar dacă muncesc și de acasă, zilele petrecute la birou trebuie să fie plăcute, să încurajeze eficiența, comunicarea în echipă, dar și pauzele binemeritate. De la un spațiu luminos și aerisit, la o cafea premium savuroasă, detaliile sunt vitale în menținerea motivației.

Programele de lucru flexibile, beneficiile bine gândite și folosirea tehnologiei în interesul angajatorului și angajaților te pot ajuta să-ți formezi o echipă de top, dar și s-o ții aproape pe termen lung.

Companiile sunt deseori în căutarea unui avantaj competitiv. O echipă fericită poate fi cel mai important factor în succesul unei afaceri, pentru că fără ea nu se mișcă nimic.

La Office Barista, nu rezolvăm toate probleme, însă facem un lucru foarte bine: punem la dispoziția business-urilor mari și mici un abonament la cafea premium, pentru pauze savuroase, ședințe productive și un mediu de lucru plăcut, care denotă atenție la nevoile angajaților.

Testează gratuit, fără obligații, cafeaua proaspăt prăjită și măcinată, espressoarele Franke și bucuria unei băuturi calde de calitate. Contactează-ne și hai să stabilim detaliile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *